Telias eventuella och redan på förhand omstridda köp av MTV, svenska TV4 och Cmore är ett beslut som bolagets styrelse kan fatta på egen hand – utan att ägaren lägger sig i.

"Ägarsamordningen, som innebär att styrelsen ska samordna sin syn med ägaren inför särskilt viktiga avgöranden, är inte praktisk möjlig att tillämpa för börsnoterade bolag som Telia Company och är heller inte förenlig med de informationsgivningsregler som gäller för börsnoterade bolag", skriver Anna Magnusson, chef för näringsdepartementets enhet för bolag med statligt ägande, i ett mejl till TT.


Affären, som kritiker varnat för kommer att öka maktkoncentrationen och ge för stort statligt inflytande över svenska medier, kan dock fortfarande stoppas i den utdragna konkurrensprövning som väntas.

Förhandlingarna mellan Telia och Bonnier om affären är inne i ett avgörande skede. Siktet är inställt på en uppgörelse kring midsommar och samtalen kretsar just nu mest kring priset. Bland annat diskuteras om en del av betalningen kan villkoras av framtida resultatutveckling för de tillgångar Telia köper, enligt branschkällor.

Sedan uppgifterna om förhandlingarna läckte ut i media i slutet av maj har det spekulerats om ett pris motsvarande 1 miljon euro eller mer. Affären skulle ge teleoperatören Telia kontroll över allt från lukrativa sporträttigheter till kända tv-program som Idol, Let's Dance och en egen nyhetsredaktion.

Ett köp av tv-tillgångar och skapandet av ett nytt affärsområde, med arbetsnamnet Telia Media, har varit ett strategiskt spår hos Telia länge. Det ligger också i linje med en global trend, som tog ordentligt fart för två år sedan när den amerikanska telejätten AT&T gjorde upp om ett köp av mediekoncernen Time Warner för nästan 750 miljarder kronor.

En domstol i Washington DC väntas i veckan ge besked om Time Warner-köpet kan fullföljas – med eller utan villkor. Det kan också sluta med att domstolen går på USA:s justitiedepartements linje och stoppar affären då den anses öka maktkoncentrationen och därmed trycka upp priserna för konsumenter.


Även i den nordiska betydligt mindre affären räknar parterna med en utdragen konkurrensprövning. Grovt räknat kan det enligt en branschkälla dröja till slutet av 2019 innan myndigheterna kan ge grönt ljus, resa motkrav eller säga nej.

Det bäddar för en lång period, upp till ett och ett halvt år, där Bonnier förvaltar bolaget inför Telias övertagande.

Bonnier Broadcasting

  • Bonnier Broadcasting, det bolag Telia förhandlar om att köpa av Bonnier, är ett av Nordens största tv-bolag. Det handlar om både så kallad reklam-tv och betal-tv och inkluderar dessutom rättigheter till sportsändningar och streamingtjänster.
  • I bolaget Bonnier Broadcasting arbetar cirka 600 anställda med allt från programinköp till nyhetsproduktion. Om man räknar in alla inom tv-produktionen på MTV, TV4 och C More handlar det om flera tusen anställda under ett år.
  • Bonnier Broadcasting som utgör nästan 30 procent av Bonnierkoncernen, räknat i omsättning, lyfte i fjol rörelsevinsten (ebita) till motsvarande 41 miljoner euro, en vinstökning med 12 procent jämfört med året före. Nettoomsättningen ökade till 735 miljoner euro.
  • Källa: Bonnier