Snart inleds vägarbetet vid Metviken – omväg för trafikanter från Gerbyvägen

NyhetsbildZoom
Korsningen av Brändövägen och Alskatvägen är i dag en flaskhals. I slutet av 2019 finns korsningen inte längre och en ramp leder trafiken från Brändövägen. Redan i sommar inleds byggarbetet. Foto: Arkiv/Arash Matin
Om några veckor inleds byggarbetet vid landsväg 724 vid Metviken och vid korsningen av Brändövägen och Alskatvägen. Trafikanter får räkna med ändringar i trafiken på området i sommar, särskilt trafiken på Gerbyvägen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Landsvägen vid Metviken breddas så att den får fyra filer på en sträcka av cirka 1,5 kilometer och i anslutningen till Brändövägen byggs en planskild anslutning. Också trafikförbindelserna för lätt trafik ska förbättras och bullerskydd kommer att byggas. Det är Skanska Infra Oy som påbörjar byggarbetet i månadsskiftet juni-juli.

Byggarbetet inleds med att fälla träd och röja området och efter det byggs omvägar vid Brändövägens viadukt. Omvägen tas i bruk i månadsskiftet juli-augusti, efter vilket arbetet inleds med att bygga viadukten i korsningen.

Under tiden som bron byggs är korsningen Brändövägen-Alskatvägen stängd för trafik från Gerbyvägens håll och trafiken leds då via anslutningen i Dragnäsbäck. Den lätta trafiken får också tillfälliga arrangemang i området av Brändövägens viadukt.

Zoom

Foto: Grafik/Gunilla Ahlholm


Helhetsskiss över vägarbetet.

Brändövägens viadukt ska enligt planerna öppnas för trafik sommaren 2019.

Vasa stad öppnar Pohjolagatan för trafik den 23 juli som också trafikanter längs med Gerbyvägen kan använda.

Vägarbetet som inleds om några veckor kommer också att omfatta byggandet av en viadukt för den lätta trafiken i Dragnäsbäck och en underfart för Brändövägen.

Efter att Brändövägens viadukt har tagits i bruk, förnyas Bofinkens gång- och cykeltunnel. Under tiden som gång- och cykeltunneln byggs leds den lätta trafiken över Alskatvägen vid Brändövägens viadukt. Projektet beräknas vara klart i september 2020.

SE KARTA: NTM-centralens skiss över trafikarrangemangen under byggarbetet

Projektets totala kostnadsberäkning är cirka 14 miljoner euro. NTM-centralens andel av kostnaderna är 51 procent och Vasa stads andel 49 procent.

Förbättring av landsväg 724 vid Metviken hör till regeringens tilläggsfinansieringsobjekt inom ramen för basväghållningen. Finansieringen riktas till att förbättra landsvägar, järnvägar och privata vägar och för att stöda trafikprojekt i stadsregioner.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan