Tycker du att migration eller Sveriges relation till Nato hör till valets viktigaste frågor? Avgör storleken på försvarsbudgeten, frågan om fri abort eller HBTQ-personers rättigheter vilket parti som får din röst?

Då gör du bäst i att granska dina källor extra noga. Det här är det här frågor där utländska, statliga aktörer sedan flera år försöker påverka den svenska opinionen, enligt Myndigheten för samhällsberedskap (MSB).

– Sedan 2015 har vi kunnat se att främmande makt bedriver påverkan mot Sverige och det spelar så klart in i valet, säger Mikael Tofvesson, biträdande avdelningschef på MSB:s operativa avdelning, men tillägger:

– Vi ser just nu ingen specifik och samordnad kampanj riktad mot valet.

"Med kort tid kvar till valet blir det svårt att hinna få rätsida på en historia och reda ut vad som är sant."
Mikael Tofvesson
biträdande avdelningschef på MSB:s operativa avdelning


De tre veckor som föregår valdagen ser dock MSB som kritiska. Nu är risken som störst för riktade påverkansförsök, inte minst när det gäller smutskastning av enskilda politiker eller andra makthavare. Syftet är att på ett mer direkt sätt påverka valresultatet.

– Det här har vi sett i många andra länder och metoden är ofta effektiv. Med kort tid kvar till valet blir det svårt att hinna få rätsida på en historia och reda ut vad som är sant, säger Mikael Tofvesson.

Även Säpo ser en sådan risk i Sverige.

– Vi tittar på andra länder och hur det har sett ut där. Det vi vet är att intresset från en statlig aktör att agera i samband med val har funnits där. Det är något vi följer och vi bedömer att det kan inträffa, säger Susanna Trehörning, Säpos kommenderingschef för valet.

Zoom

Inför presidentvalet i USA hösten 2016 förekom en rad Facebook- och Instagraminlägg som syftade till att spä på vissa typer av åsikter, orsaka splittring i samhället och påverka valresultatet. Här ses några exempel på sådana köpta annonser, som har kunnat spåras till ryska aktörer och som lades fram av underrättelseutskottet i representanthuset. Foto: Jon Elswick



Den form av påverkan som enligt MSB sedan tidigare pågår i Sverige syftar till att långsamt försöka förändra människors uppfattningar i specifika frågor.

– Just att frågorna väcker starka känslor gör dem intressanta i en påverkanskampanj. Man försöker förstärka negativa bilder. Om det handlar om till exempel migration så lyftar man fram social oro, brottslighet och våld, säger Tofvesson.

– Man försöker så i bördig jord och putta opinionen i olika riktningar i frågor där det finns motsättningar i samhället. Just nu gäller det brott och straff, migration och andra breda samhällsfrågor som väcker starka känslor, säger Mikael Tofvesson.

"Det handlar inte bara om Ryssland, utan även om vissa inhemska grupper, främst på den yttersta högerkanten, som med hjälp av nätet försöker påverka debatten."
Björn Palmertz
senior analytiker på Försvarshögskolan i Sverige


Björn Palmertz, senior analytiker på Försvarshögskolan, ger en liknande bild av hur påvekan fungerar.

I första hand är det Ryssland som bedriver påverkan mot Sverige.

– Men det handlar inte bara om Ryssland, utan även om vissa inhemska grupper, främst på den yttersta högerkanten, som med hjälp av nätet försöker påverka debatten, säger Björn Palmertz.

Enligt Mikael Tofvesson ägnar sig även islamistiska organisationer åt påverkan riktad mot Sverige. Som exempel tar han gruppen Hisp ut-Tahir som har uppmanat muslimer i Sverige att avstå från att rösta.

– Om man kan förmå folk att inte använda sina demokratiska rättigheter så är det naturligtvis inte bra. Det skapar obalans i samhället, säger han.

Zoom

Flyktingar och migranter köar för att bli bussade till norra Grekland. Migration är en av de frågor där MSB varnar för att andra länder försöker påverka den svenska debatten. Arkivbild. Foto: Yorgos Karahalis