Vinsten faller visserligen fortsatt, och det mer än väntat. Men H&M-chefen är nöjd med utvecklingen.

– Det är ett steg i rätt riktning. Kunderna uppskattar våra kollektioner, säger han till TT.

Han pekar på att resultatutvecklingen är bättre än föregående kvartal och att bolaget tagit marknadsandelar på de flesta marknaderna. I Sverige till exempel har försäljningen ökat med åtta procent på en, enligt honom, stillastående marknad.

Och Karl-Johan Persson räknar med att den positiva trenden fortsätter.

– Både försäljnings- och resultatmässigt, säger han men tillägger samtidigt att man får vara ödmjuk när bolaget tidigare missat förväntningarna.

H&M har haft fler reor under kvartalet till följd av en del försäljningsproblem och ökade lager.

– Det är vi inte nöjda med, säger Persson.

Enligt honom sker säljtillväxten både på nätet och i butikerna totalt. Hur försäljningen utvecklas i butikerna, rensat för att de hela tiden blir fler, vill han inte gå in på.

Online ligger tillväxten under kvartalet på 32 procent.

– Den är lönsam och växer stort. Vi ligger verkligen i framkant här, säger Persson.

Trots att vinsten var sämre än väntat, rusar aktiekursen med över tio procent på börsen.

– Det var lite blandat, det finns faktorer i rapporten för både pessimisterna och optimisterna, säger SEB:s aktieanalyschef Esbjörn Lundevall.

Vinsten före skatt sjönk för perioden juni–augusti, men aktiemarknaden väljer att fokusera på de positiva delarna. Aktien steg med runt tio procent.

En del av vinstförsämringen beror på de logistikproblem som bolagsledningen flaggade för nyligen. Och att onlineförsäljningen stiger är positivt, enligt bedömarna. Ytterligare en aspekt som kan driva börsreaktionen är ledningens utsikter om innevarande kvartal.