Ännu i början av 2016, strax innan det att kanalerna Yle Teema och Yle Fem sammanslogs till en och samma kanalplats, nådde programmen på Yle Fem två miljoner finländare varje vecka.

I år har Yle Fem nått i medeltal 1,5 miljoner tittare per vecka. Det innebär ett tapp på drygt en halv miljon för kanalen på mindre än två år.

Det skriver Hufvudstadsbladet, HBL, på onsdagen med hänvisning till marknadsundersökningsföretaget Finnpanels statistik.

HBL konstaterar att även Yle Teema har tappat tittare sedan sammanslagningen 2017, och att Yle som helhet gått från att ha nått 84 procent av publiken varje vecka 2016, till att nå 78 procent av finländarna varje vecka i dagsläget.

Svenska Yles direktör Marit af Björkesten säger till HBL att man satsar på att göra program på svenska mer synliga även i de andra kanalerna, och på att förbättra Yle Arenan. Det finns dock inga planer på att slopa Yle Fems egen kanalplats i marknätet.