– Vi försöker stabilisera fartyget och se till att det inte ska glida av land. Vi är i en säkringsfas just nu, säger konteramiral Nils Andreas Stensønes, chef för den norska marinen, enligt NTB.

Det var vid 4-tiden, lokal tid, som de två fartygen kolliderade. Tankfartyget, lastat med bränsle till fartyg och helikoptrar, hade då just lämnat Sture hamn. Ingen på tankern skadades, men 10.000 liter diesel läckte ut.

Fregatten fick stora skador och kördes upp på land för att hindra att fartyget skulle sjunka helt och hållet. 137 personer evakuerades från fartyget. Av dem var åtta skadade.

Tankbåten Sola har 625 000 fat råolja ombord, men uppges inte ha något läckage. Fartyget är registrerat på Malta.

Kollisionen ägde rum vid Stureterminalen, som bland annat är en utskeppningshamn för norsk råolja, skriver den norska nyhetsbyrån NTB.

Terminalen stängdes på morgonen, som följd av olyckan. All personal som inte har beredskapsuppgifter evakuerades.

Detta ledde i sin tur till att produktionen på fem oljefält stoppades under förmiddagen. Olja från fälten levereras normalt i rörledningar till Stureterminalen.

En marin expert gör bedömningen att Helge Ingstad, som levererades till norska flottan 2009, var orsak till kollisionen.

– Lastbåten kom ut från land på styrbords sida. Det är ingen tvekan om att fregatten hade väjningsplikt, säger Jacob Børresen, tidigare högt uppsatt marinofficer, till Bergens Tidende enligt NTB.

Olyckan utreds både av polisen och av haverikommissionen.