Företaget får draghjälp med tillväxten av Instagram, som Facebook äger, och en stadig ökning av annonsintäkter.

Det månatliga användarantalet ökade med nio procent jämfört med ett år tidigare och ligger nu på 2,32 miljarder.

Annonsförsäljningen steg med hela 30 procent till 16,6 miljarder dollar under fjärde kvartalet. Samtidigt ökade Facebooks kostnader med 62 procent till 9 miljarder dollar. Kostnadsökningen beror delvis på företagets försök att stärka säkerheten efter de återkommande dataskandaler som drabbat den sociala mediejätten.

Facebook är en åtråvärd plattform för annonsörer på grund av dess stora räckvidd och vida information om sina användare. Samtidigt har skandalerna, där bland annat privat information läckt ut och kommit i orätta händer, skadat Facebooks rykte.

Företagets omsättning ökade från 13 miljarder dollar till 16,9 miljarder. Analytikerna hade räknat med en lägre omsättning på 16,4 miljarder dollar.

Aktien steg med 6,4 procent i efterhandeln till 160,12 dollar per aktie efter att delårsrapporten presenterats.