För de anställda innebär beslutet om indragen bonus att många tusenlappar försvinner, pengar som de flesta hade räknat med. I fjol låg bonusen för en heltidsanställd arbetare på Torslandafabriken på 17 000 kronor, enligt Volvo Cars-chefen.

– Men då tror jag vi hade fullt utfall, säger Håkan Samuelsson, som beklagar att bonusen uteblir i år.

Kritiken från anställda och fack är dock hård.

– Det är totalt obegripligt för människor som jobbat så fruktansvärt mycket under året, med mängder av övertid, säger Lars Henriksson, anställd på Volvo Cars, till Göteborgs-Posten.

Aftonbladet skriver om "myteristämning" på fabriken i Torslanda.

– Med tanke på fjolårets insatser så tycker jag att alla är väl värda att få bonus. Men det finns inget vi kan göra, vi har bett och vädjat sedan vi fick reda på det här, säger Glenn Bergström, vice ordförande på IF Metalls verkstadsklubb på Volvo Cars och lastbilstillverkaren Volvo till Expressen.

Någon omprövning av det omstridda bonusbeslutet, som det blev när Volvo Cars bonus sänktes 2016, är inte aktuellt enligt vd Håkan Samuelsson.

– I mångt och mycket har vi gjort ett jättebra resultat när det gäller marknadsandelar. Men bonussystemet är inte baserat på arbetsinsats, utan det är ett krasst system som är mer av karaktären vinstdelning, säger han.

– Över en viss lönsamhetströskel utfaller en viss bonus vid årets slut, som en gratifikation. I år har vi inte uppfyllt den, tillägger han.

Volvo Cars delårsrapporterar. Arkivbild.


Ett avgörande villkor för bonus i år var att rörelsemarginalen skulle ligga på minst 6 procent. Men av bokslutet framgår att denna marginal sjunkit till 5,6 procent, ned från 6,7 procent i fjol, och alltså går i fel riktning med tanke på att målet är att nå upp till de stora tyska konkurrenternas marginaler kring 8 procent.

Att många är upprörda över bonusbeslutet är inte förvånande enligt Volvo Cars-chefen.

– Hade jag varit i deras kläder hade jag säkert känt så också. Jag tror alla är väldigt frustrerade över att vi inte kunde betala ut det här.

Volvo Cars-chefen, vars rörliga ersättningar inte påverkas av att bolaget missar lönsamhetsmålen, pekas samtidigt ut av LO som en av landets högst avlönade företagsledare i en kritisk rapport om de växande inkomstskillnaderna i Sverige. Samuelssons deklarerade inkomst 2017 var 33,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med snittlönen för en industriarbetare på 365 000 kronor.

– Jag kan mycket väl förstå att man kan uppleva den (vd-lönen) som orimligt hög. De känslorna har jag svårt att argumentera emot. Jag har stor förståelse för att man känner så, säger Samuelsson.

Han tillägger att denna ersättning dock är marknadens pris för att få någon att ta de risker och spendera den tid det tar att leda ett stort företag.

– Det finns ett pris för det också. Marknaden betalar ingenting i onödan, säger han.

När det gäller Volvo Cars rörliga ersättningar till ledningspersonal gäller helt andra förutsättningar än det lönsamhetsmål som styr de anställdas bonus.

– Det är inte alls den typen av system där man ger någon form av gratifikation för en bra lönsamhet under året, säger Samuelsson.

– På en internationell marknad måste man naturligtvis också betala de lönerna som toppcheferna förväntar sig. Om vi ska utveckla det här bolaget måste vi ju naturligtvis också kunna attrahera toppkrafter på den nivån och då måste man vara marknadsmässig, tillägger han.