Elias kan delta i lektionen utan att vara på plats – roboten Avve är hans ögon i klassrummet

Kommunikationsroboten AV1 är utvecklad för klassrummet och kan användas både inomhus och utomhus. Zoom
Foto: Niklas Grönholm

Kommunikationsroboten AV1 är utvecklad för klassrummet och kan användas både inomhus och utomhus.

I Korsholm kan man nu delta i undervisningen trots att man inte är fysiskt på plats i klassrummet.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

Klockan slår nio och skolklockan ringer. Eleverna i klass 2c i Norra Korsholms skola tågar in i klassrummet. Klassläraren Urban Mietala delar ut häften och ber eleverna plocka fram penna och suddgummi. Det är dags för diktamen.

Det är en helt vanlig klass, förutom att vid en av pulpeterna sitter roboten AV1 – eller "Avve" som han också kallas. Avve är en avatar och ungefär 30 centimeter hög. Han har ögon, en högtalare på magen och mikrofon och kamera i pannan.

Avataren styrs av Elias, som sitter i ett annat rum i skolan. Han har autism och deltar i vissa lektioner med hjälp av avataren. På det här sättet kan han lättare koncentrera sig på vad läraren säger.

– Det är kul, det känns som att jag är med i klassen även fast jag inte är där, säger Elias.

Med hjälp avataren kan Elias både se och höra vad som händer i klassrummet.
Foto: Niklas Grönholm

Med hjälp avataren kan Elias både se och höra vad som händer i klassrummet.

Ljudet av klassrummet är klart och bilden skarp. Med hjälp av en surfplatta styr Elias avataren som gör det möjligt för honom att se, höra och tala med sina klasskompisar och sin lärare. Huvudet kan vinklas uppåt och nedåt och den kan snurra 360 grader.


Även ut i skogen

AV1-roboten är bärbar och har inbyggd 4G-teknik och WiFi som gör den enkel att ta med till klassrummet, under rasten eller på utflykt. Klassläraren Urban Mietala säger att i början var kommunikationsroboten en rolig grej, men nu har den blivit en del av undervisningen.

 – Det tog sin tid före man blev van vid avataren, men vi har nog varit jättenöjda och den har överträffat alla våra förväntningar.

Klassläraren Urban Mietala säger att roboten AV1 har överträffat alla förväntningar.
Foto: Niklas Grönholm

Klassläraren Urban Mietala säger att roboten AV1 har överträffat alla förväntningar.

"Det tog sin tid före man blev van med avataren, men vi har nog varit jättenöjda och den har överträffat alla våra förväntningar."

Urban Mietala

Klasslärare

 

De andra eleverna i klassen har tagit emot avataren med öppna armar. Mietala säger att eleverna i klassen tyckte det var spännande i början men att det inte har varit några problem.

För Isabella Häggblom är det roligt att ha en robot i klassen.

– Emellanåt blir jag så van vid Avve att jag rycker till då han börjar prata, säger hon och skrattar.

Frida Häggblom , Isabella Häggblom och Ivar Nylund tycker det är roligt med en robot i klassrummet.
Foto: Niklas Grönholm

Frida Häggblom , Isabella Häggblom och Ivar Nylund tycker det är roligt med en robot i klassrummet.

Lycklig, ledsen, förvirrad, neutral

Från sitt rum i ändan av skolkorridoren kan Elias kan ge olika kommandon till avataren. Då han vill säga något så blinkar avataren i blått.

– Jag kan trycka på skärmen och välja mellan olika känslor som lycklig, ledsen, förvirrad eller neutral. Jag har också en sovfunktion.

Men Elias sitter inte ensam med surfplattan utan har alltid någon från personalen med sig.

"Roboten är som ett till alternativ, människan har inte försvunnit någonstans."

Keijo Karvonen

Timlärare inom specialpedagogik

 

Keijo Karvonen är nöjd med AV1 roboten men påpekar att den har inte ersatt människan.
Foto: Niklas Grönholm

Keijo Karvonen är nöjd med AV1 roboten men påpekar att den har inte ersatt människan.

Keijo Karvonen, timlärare inom specialundervisningen, har inte heller något negativt att säga om Avve.

– Den funkar jättebra, ostört och vi kan jobba i lugn och ro. 

Karvonen säger att avataren har otaliga användningsmöjligheter, men den ersätter inte personalen. Det finns inte några regler för när avataren används, utan det anpassas beroende vad som står på schemat. 

– Roboten är som ett till alternativ, människan har inte försvunnit någonstans.


En av få

Norra Korsholms skola har haft avataren sedan oktober 2018. Idén till att pröva på en avatar i klassrummet kom efter en process där man funderat på olika alternativ för undervisningen, säger rektor Robert Backman.

– Jag hade hört om användningen av en avatar i andra skolor så vi beslöt att testa idén fullt ut.

Rektor Robert Backman säger att kommunikationsroboten var en investering från skolans sida.
Foto: Niklas Grönholm

Rektor Robert Backman säger att kommunikationsroboten var en investering från skolans sida.



"Nu kan man delta i undervisningen även om man har en infektion eller långtidssjukdom eller någon annan diagnos."

Robert Backman

Rektor

 

Backman ger Avve ett bra betyg och säger att vi kommer att se mera av roboten framöver. Försöket med avataren är en investering och en del av skolans strategi för att utveckla undervisningen.

– Avataren kan användas i flera olika syften. Nu kan man delta i undervisningen även om man har exempelvis en infektion eller långtidssjukdom eller någon annan diagnos.

Norra Korsholms skola är en av de få skolorna i landet med en sånhär avatar – och utvecklingsarbetet fortsätter.

– Vi ville se hur den fungerar i praktiken och nu kan vi konstatera att avataren fyllt sin funktion.

Roboten AV1

  • AV1 ger barn möjligheten att se, höra och prata med sina klasskamrater som om de vore i klassrummet genom en app.

  • Avataren har skapats av det norska företaget No Isolation.
  • Roboten är byggd så att barn ska kunna delta i skolarbetet på egna villkor. Barnen som använder AV1 kan själva bestämma när de ska vara anslutna eller bortkopplade.

 

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan