Piloterna har krävt ett 13-procentigt lönepåslag, men parterna står långt i från varandra. Sedan strejken inleddes har fackförbundet och arbetsgivaren inte talat med varandra.

– Det handlar inte om prestige eller om vem som ska ringa först. Det handlar om att hitta möjligheter för en konstruktiv dialog och det gör vi inte när piloterna står kvar i sin extrema position, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen.

"Inga förhandlingar"

Det så kallade industrimärket är vägledande för löneförhandlingar i Sverige och det ligger för året på 2,3 procent. Enligt Granevärn har SAS försökt möta piloternas krav på större inflytande över sina scheman, men kan inte förhandla om lönepåslag utöver märket.

Under lördagen drabbade strejken cirka 34 000 resenärer. På söndagsmorgonen var läget fortfarande låst, enligt Wilhelm Tersmeden, ordförande för fackförbundet Svensk pilotförenings SAS-sektion.

"Inga förhandlingar. Genomför möten med våra medlemmar", skriver Tersmeden till TT.

Tiotusentals resenärer drabbas varje dag som piloterna i Sverige, Danmark och Norge strejkar. 587 avgångar i hela Skandinavien ställs in på söndagen, vilket beräknas drabba runt 64 000 passagerare.

Under måndag och tisdag kommer 100 000 resenärer att påverkas av strejken.

"Måste ta ansvar"

Torbjörn Granevärn vill understryka att arbetsgivaren ser piloterna som en viktig och professionell yrkesgrupp.

– De är vana att ta ansvar i sin yrkesroll, men jag skulle uppskatta om de tog lite ansvar här också. Båda sidor måste ta ansvar, säger han.