– Det är ganska naturligt, fenomenet var så mycket större med "Pokémon go", säger journalisten Elin Häggberg, som driver teknikbloggen Teknifik.

En dryg vecka efter släppet är det märkbart tystare på gatorna än under sommaren 2016, då "Pokémon go" lanserades och människor gick man ur huse för att fånga de små gulliga figurerna med så kallade pokébollar. När Harry Potter-spelet "Wizards unite" lanserades uteblev den massiva uppmärksamheten som fick även oinvigda att börja spela "Pokémon go".

– Det var första gången den här typen av spelteknik användes, där man behövde ge sig ut i den fysiska verkligheten och det blev en hajp kring "Pokémon go" som många hakade på. Plötsligt blev det något annat, mer än bara ett spel. Det skapade en fenomenkänsla och företag och medier hakade på, säger Häggberg.

"Väckte nyfikenhet"

Hon har själv spelat "Wizards unite" flitigt sedan det släpptes i smyg den 20 juni, men träffar sällan likasinnade på gatorna.

– För tre år sedan när "Pokémon go" kom så krävdes det inte att du skulle bry dig om Pokémon för att vilja testa den här spelmekaniken. Man undrade varför folk stod i gathörnen, det väckte en nyfikenhet. Jag tycker att det är ganska naturligt att det inte blivit samma sak med "Wizards unite". Fler känner förmodligen till Harry Potter, men man kanske inte är tillräckligt intresserad för att vilja testa spelet, säger Elin Häggberg.

Bakom "Harry Potter: Wizards unite" står Warner Bros och Niantic, företaget som utvecklade just "Pokémon go". Även det nya mobilspelet använder sig av "förstärkt verklighet", en upplevelse som skapas genom att den verkliga miljön man befinner sig i kompletteras med datorgenererade inslag. Tidningen Newsweek har listat sju skäl till varför man skulle kunna kalla Niantics lansering av "Wizards unite" för en flopp.

Inne i

Tvingas till köp

Dels, menar Newsweek, snackades det för länge om spelet innan det rullades ut för nedladdning, dels om att själva lanseringen inte skedde samtidigt världen över och att spelare tvingas köpa saker i spelet alltför ofta. Elin Häggberg håller med om kritiken.

– De pushar hårt för köp inuti appen. Man har för lite utrymme från början och sedan kostar det att köpa mer. Jag tycker att det är en dålig strategi från Niantics sida. Det är bättre att locka in folk och sedan lägga köpen där det känns motiverande. Nu blir det spelarfientligt och det är något de borde lösa snabbt, innan folk tröttnar, säger hon.

Wall Street Journals spelrecensent skriver att ett stort problem med "Wizards unite" är att det inte känns tillräckligt mycket som att man befinner sig i ett Harry Potter-universum, till exempel finns det knappt några referenser till trollkarlsskolan Hogwarts förutom att man får välja sitt elevhem.

– De borde ha byggt upp det mer för oss Harry Potter-fans. Jag har svårt att se att det blir en växande succé, säger Elin Häggberg.