|

Pensionärsförbundet: Kommunerna behöver en praktisk plan för digitaliseringen

Anita Ismark efterlyser en starkare statlig styrning där kommunerna har mer än lösa rekommendationer att gå efter när det gäller digitaliseringen. Zoom
Foto: Martina Dorothea Uthardt

Anita Ismark efterlyser en starkare statlig styrning där kommunerna har mer än lösa rekommendationer att gå efter när det gäller digitaliseringen.

Pensionärsförbundet vill ha en starkare styrning från statligt håll för att få äldre att greppa pekplattan, datorn och mobilen. "Att vänta på att situationen löser sig med tiden är att komma undan för lätt."
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

Om vi vill ha ett digitalt samhälle som inkluderar den största delen av befolkningen krävs en starkare statlig styrning. Det säger Anita Ismark som är ordförande för Svenska pensionärsförbundet i Österbotten.

 – Det krävs en ordentlig plan där man systematiskt går igenom och stöder kommunerna att fullfölja de statliga intentionerna. Det måste finnas en praktisk plan.

Lösa rekommendationer är inte nog, säger hon, alla kommuner måste binda sig. Det  skulle betyda tydligare lösningar för hur kommunerna helt konkret ska ta itu med att få de äldre att hänga med i digitaliseringen.

– Det digitala samhället är här. Vi måste få med alla på tåget, säger Anita Ismark.

Annons

Då är det kommunernas uppgift att trycka på staten och myndigheterna för att skapa ett system där det digitala byggs in mer målmedvetet.

– Det krävs åtgärder för att få äldre att greppa telefonen, pekplattan och datorn som i allt högre grad behövs för att klara vardagen.

Statens roll är att bevilja stöd som kommunerna kan använda för utbildning som kanaliseras till medborgarinstituten.

"Det krävs åtgärder för att få äldre att greppa telefonen, pekplattan och datorn som i allt högre grad behövs för att klara vardagen."

Anita Ismark

Ordförande för Svenska pensionärsförbundet i Österbotten

 

Därtill finns andra aktörer som har en viktig roll i att göra sin service tillgänglig för alla, till exempel bankerna. Här nämner Ismark HSS Media som utbildat 80 digitala handledare för att hjälpa äldre att ta till sig tidningen i digital form. Liknande satsningar hoppas hon se också i andra företags verksamhet.

Samtidigt har alla helt enkelt inte råd att bli digitala. Svenska pensionärsförbundet har tagit initiativ för att pensionärer med de lägsta pensionerna ska få statligt stöd för att skaffa sig digital utrustning. Ännu väntar förslaget på svar från högre nivå.

Anita Ismark och Patrick Ragnäs från Pensionärsförbundet.
Foto: Mikael Nybacka

Anita Ismark och Patrick Ragnäs från Pensionärsförbundet.


Flera av de kommunala tjänstemän som VBL och ÖT har talat med säger att äldre kommer att bli mer digitalt kunniga bara vi väntar några år. Visst kommer situationen att lösa sig med tiden, säger också Anita Ismark – men övergångsperioden är lång. 

Därför går det inte att sitta och vänta på att situationen löser sig – samtliga aktörer måste vara aktiva.

Patrick Ragnäs som är Pensionärsförbundets ombudsman för Österbotten tror att vi snarare har en övergångsperiod på närmare femtio år.

– Att vänta på att situationen löser sig av sig själv är att komma undan för enkelt, säger han.

En aspekt som måste tas i beaktande är att människan tenderar att glömma mer av det tidigare inlärda ju äldre hon eller han blir.

"Att vänta på att situationen löser sig av sig själv är att komma undan för enkelt."

Patrick Ragnäs

Svenska pensionärsförbundets ombudsman för Österbotten

 
Han ser att kommunernas ansvar hänger ihop med hur mycket de själva digitaliserar sina tjänster. Frågan blir viktigare i samband med att kommuner har ansvaret för vården som i sin tur går in för digitala lösningar i allt högre grad. Om samhället förändras måste samhället se till att alla hänger med, säger Ragnäs.

– Så länge kommunerna är med och ordnar vården är det på deras ansvar att utbilda personal som hjälper också den äldre befolkningen att hänga med när vården digitaliseras allt mer. 


Trög byråkrati är ofta det statliga och kommunala beslutsfattandets gissel. Här ser Ragnäs att privata aktörer kunde tas in för att få satsningar på digital service att inte fastna i besvärstider och paragrafer. Ett samarbete mellan statliga och kommunala aktörer där de privata sköter uppbyggnadsfasen kunde ge en smidigare utveckling.

"Många äldre gillar teknik och vill lära sig mer."

Patrick Ragnäs

Ombudsman för Svenska pensionärsförbundet i Österbotten

 
Utmaningarna är många i en tid som konstant ändras. Samtidigt tycker Ragnäs det är fel att enbart måla upp hotbilder. Han vill att också möjligheterna får ta plats i diskussionen som ofta fokuserar på marginalisering, utanförskap och en ovilja att lära sig nytt.

– Många äldre gillar teknik och vill lära sig mer.


Bibliotekens och medborgarinstitutens roll i digitaliseringen är stor på kommunal nivå. Anita Ismark exemplifierar med Malax och Korsnäs, där äldre fått gå gratis kurser i digitala färdigheter på olika nivåer. Liknande kurser erbjuds också i många andra kommuner.

Anita Ismark har själv deltagit i en grupp. Tillsammans med handledarna fick deltagarna göra digitala fotoalbum för sina bilder. De fick ställa frågor och gå igenom hur man hanterar en dator. Varje grupp bestod av fyra personer – med mer plats för individen. 

– Många är rädda att göra fel i början. I en liten grupp blir pressen mindre och man vågar ställa frågor.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan