|

KBL: Passion för att skruva gav Williams bil nytt liv

Namnet Hell on Wheels gavs av William Smeds vän. Zoom
Foto: Felix Rantschukoff

Namnet Hell on Wheels gavs av William Smeds vän.

Det är mitten av juni, solen gassar i Maxmo och gräset växer så det knakar. Förutom på fyra ställen. Där står nämligen äkta raggarbilar i sin fulla prakt.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Rävsvansar är ett måste på en äkta raggarbil.
Foto: Felix Rantschukoff

Rävsvansar är ett måste på en äkta raggarbil.


Man kan känna en svag doft av Wunderbaum
på flera meters avstånd från dem. På en av bilarna står det "Hell on wheels" och den är prydd med rävsvansar på antennerna bak på bilen. 

– De ser alltid tuffa ut. De ser roliga ut. Det är en oskriven regel att de ska vara där, det är bara rätt, säger William Smeds.

William Smeds Oldsmobile Delta 88 årsmodell 1981, i bakgrunden pappa Jannes äldre Oldsmobile.
Foto: Felix Rantschukoff

William Smeds Oldsmobile Delta 88 årsmodell 1981, i bakgrunden pappa Jannes äldre Oldsmobile.


Bilintresset har kommit via släktträdet. Sedan har var barn har Smeds skruvat bilar tillsammans med pappa Janne och farfar Bengt. Intresset växte varje gång han åkte i sin pappas bil och fick se sina föräldrars kompisars bilar. 
Annons
– Då jag var yngre var vi ute och körde nästan varje fredag, säger Smeds. 

Smeds första egna projekt var hans moped. Den började han att skruva i tidig ålder och när han var 16 år gammal började han hjälpa till att fixa en Ford Taunus på gården hemma i Maxmo.

Fluffet sträcker sig ända fram till vindrutan.
Foto: Felix Rantschukoff

Fluffet sträcker sig ända fram till vindrutan.


Men under det senaste året har Smeds tagit på sig ett större projekt.  För drygt ett år sedan såg han, som han beskriver det, en skrothög som stod på en åker i Solf. Det visade sig vara en Oldsmobile Delta 88 från år 1981. Av skicket att döma hade den stått där i flera år.

– Det gick att öppna dörren, men där tog det slut. Eller ja, den kunde backa också, säger Smeds.

Märken av gamla vinkelslipstag syns bra på motorhuven.
Foto: Felix Rantschukoff

Märken av gamla vinkelslipstag syns bra på motorhuven.


Rost gick att hitta både här och där och mögel hade bildats både in- och utvärtes. Trots detta beslöt han sig för att köpa den. Där började den stora restaureringen. Första anhalt var i östra Finland dit Smeds åkte efter en växellåda. Efter att växellådan hade monterats och att bilen gick att köra slet Smeds ut den gamla interiören. Då insåg han att golvet var i värre skick än de trott.

– Det såg ut som ett knäckebröd.

Den hårda interiören är en del av charmen, säger Smeds.
Foto: Felix Rantschukoff

Den hårda interiören är en del av charmen, säger Smeds.


Till sin hjälp fick Smeds flera av sina kompisar engagerade i projektet som kunde hjälpa till med allt från svetsning och att dra ny elektronik, till att sy ny inredning. När det kom till tyget valde Smeds ett djuriskt tema. Allt i bilen är nämligen zebramönstrat.

– Det är jättecoolt. Problemet är att hälften av det är vitt, så det är hopplöst att hålla rent. Men det är smällar man får ta, säger Smeds. 

William Smeds har restaurerat en Oldsmobile Delta 88 årsmodell 1981.
Foto: Felix Rantschukoff

William Smeds har restaurerat en Oldsmobile Delta 88 årsmodell 1981.

Annorlunda färger är inget nytt för bilen i fråga. Då Smeds började slipa motorhuven visade det sig att att det tre eller fyra olika färglager dolde sig under det svarta lagret. I ett lager fanns eldflammor, medan ett annat pryddes av rosa ränder. 

– Den har varit med om mycket den här bilen. Några Solfbor har berättat att de känt igen bilen och att den sett mycket, till och med haft att göra med polisen ett par gånger. Det är kul att lära sig om dess historia så här i efterhand, säger Smeds. 

Namnet Hell on Wheels gavs av William Smeds vän.
Foto: Felix Rantschukoff

Namnet Hell on Wheels gavs av William Smeds vän.

Men varför står det Hell on wheels på bilen då? Det är ett smeknamn som Smeds kompis kläckte ur sig då han fick se bilen för första gången. Och visst kan bilen se lite hotfull ut, men det är en del av bilens karaktär, tycker Smeds. 

– Just under slipningsprocessen då alla lager kom fram övervägde jag nog att måla den. Men den ser så charmig ut som den gör så jag tror jag låter det vara. Vem vet, kanske målar jag den någon gång i framtiden. 

Zebratyget behöver ännu nytt lim för att tåla sommarvärmen.
Foto: Felix Rantschukoff

Zebratyget behöver ännu nytt lim för att tåla sommarvärmen.



Smeds drömmer om att bli både besiktningsman och att äga bilverkstad i framtiden. Han fick sin examen som bilmekaniker i våras och jobbar som bäst på bilverkstaden Service KE-trading bara ett stenkast från var han bor. Men innan dess är det militärtjänstgöring som gäller, Smeds rycker nämligen in om ett par veckor. 

– Det är inget jag kan göra något åt, det är bara att åka dit. Visst skulle det finnas andra saker man skulle vilja göra i sommar, men den här sommaren är lite speciell ändå. Det kommer andra somrar, säger Smeds. 

William Smeds granskar motorn på sin bil som han fixat upp.
Foto: Felix Rantschukoff

William Smeds granskar motorn på sin bil som han fixat upp.


Innan dess kommer Smeds att passa på att åka omkring med sin "Hell on wheels" och spela musik både till både passagerarnas och omgivningens nöje. 

– Det roligaste med de här bilarna är då man får köra omkring i stan och spela mycket musik. Ibland händer det att någon börjar dansa eller visar tummen upp åt oss, det är det bästa. 

William Smeds har restaurerat en Oldsmobile Delta 88 årsmodell 1981.
Foto: Felix Rantschukoff

William Smeds har restaurerat en Oldsmobile Delta 88 årsmodell 1981.


Varför specifikt en Oldsmobile då? Jo det kommer från pappa Jannes intresse för bilar, han har nämligen en likadan modell, fast 6-7 år äldre än den William har. 

– Jag tror inte att Bill och Bob som satte ihop den här bilen skulle ha kunnat föreställa sig att en långhårig grabb från Maxmo skulle skruva ihop den igen 40 år senare. Jag har fastnat för den här modellen och enligt mig är det världens bästa bil, säger Smeds. 

Artikeln publicerades i Kommunbladet den 9 juli. Kommunbladet är en tidning som delas ut till alla hushåll i Vörå kommun och som utges av HSS Media. 

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Erica Norrgård skrev sju L i studenten – "Det kändes som en dröm"

Nu kan Erica Norrgård pusta ut. De sista resultaten från studentskrivningarna har trillat in och hon har all anledning att vara nöjd.
Foto: Mikael Nybacka

Nu kan Erica Norrgård pusta ut. De sista resultaten från studentskrivningarna har trillat in och hon har all anledning att vara nöjd.

Studentskrivningarna är över och med sju L i bakfickan kan Erica Norrgård från Oravais välja och vraka mellan universiteten. Om allt går vägen flyttar hon utomlands i höst.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan