Det har blivit många sena kvällar vid symaskinen för Katarina Lindell, 23, de senaste veckorna. Om en knapp månad ska de fem plaggen hon ­jobbat med under jul­lovet i Nykarleby vara klara. Och den 24 ­februari ­visas de upp på mode­veckan i London.

– Det är verkligen som en dröm som går i uppfyllelse, säger hon.

London Fashion Week ordnas två gånger per år och hör till en av de största modemässorna i världen, ­tillsammans med modeveckorna i New York, Milano och Paris.

Katarina Lindell, som ­studerar ­modedesign vid University for the Crea­tive Arts Rochester utanför ­London, är en av finalisterna i en tävling för textildesign- och modedesign­studerande i Storbritannien som ordnas av den kreativa välgörenhetsorganisationen Fashion ­Awareness Direct (FAD). FAD under­stöder mode­studerande på olika sätt och tävlingen är ett sätt att minska på klyftan mellan utbildningarna och modeindustrin.

Varje skola får skicka in tre bidrag till tävlingen och av totalt över 100 bidrag har nu 15 finalister valts ut som får sy upp de plagg de designat och visa dem på London Fashion Week där FAD har en egen visning. I samband med det väljer en jury ­också ut de bästa bidragen.

– Oavsett hur tävlingen går är det roligt att få vara med – det här är ju något som händer en gång i ­livet. Jag lär mig massor och det är mycket utvecklande, säger Katarina Lindell.

– Det som är svårt är att inte ­veta hur modellerna ser ut. Även om jag syr upp en viss storlek är alla ­kroppar olika så man får vara beredd på att jobba en del bakom ­scenen ­under visningen. Men jag ska ­försöka njuta också och inte ­låta stressen ta över.

Blir pressen extra stor inför när det handlar om modeveckan?

– Ja det är klart att man har hårda krav på sig själv, men samtidigt är jag också van med det från ­skolan. Det är alltid hög ­konkurrens och allt man gör måste vara ­perfekt om man ska ha en chans i den här ­branschen.

– Det som är bra med min skola är att vi får lära oss allt från ­grunden – jag tror att man blir en bättre ­designer om man förstår hur allt är konstruerat.

Som designer har Katarina Lindell valt att rikta in sig på herr­kläder och hennes tävlingsbidrag består av fem plagg som bildar två olika outfits: två par byxor, två skjortor och en kavaj.

Till årets tävlingsinstruktioner hörde också att hitta ett samband mellan design och fysik och Katarina Lindell fick inspiration från ­hemlandet:

– Jag tänkte på Finland, på snö och kyla och började googla på hur snökristaller uppkommer. Jag testade att kristallisera kläder och kommer att ha inslag av kristaller på plaggen.

Kristallerna har Katarina Lindell gjort genom att lösa upp ett specifikt tvättmedel i kokande vatten som hon sedan lagt tygbiten i. Efter ett dygn har det bildats kristaller.

Hur kommer det sig att du har valt herrkläder som inriktning?

– Herrkläder handlar mycket om detaljer och det är mycket spännande som händer på insidan av plaggen. Det känns också som att det finns mycket mer att utveckla på herrsidan. Jag vill utmana normen för vad som är herrkläder; det är i dag mer acceptabelt att ta ut svängarna med kvinnornas kläder medan kläder för män ofta är lite tråkiga – det vill jag ändra på.

Katarina Lindell är inne på sista året av sin utbildning och har ­under året också jobbat med sin slut­kollektion som ska presenteras i maj. Den kollektionen består av sex outfits, totalt cirka 20 olika plagg.

– Jag har inspirerats av äldre människor och från då jag tidigare jobbade på åldringshem i Nykarleby. För en man var det viktigt med beröring och jag har tänkt mycket på mjuka och håriga material som känns ­tröstande. Jag har till ­exempel experimenterat med stickning och tovning. Jag ville också ha med en bit av hemma­plan och kommer att ­inkludera päls i kollektionen. Päls är ju lite kontroversiellt i branschen, men min lärare understöder det.

– Det handlar mycket om att ­prova sig fram och bestämma sig för vad man tar med och utvecklar och vad man skippar. Hela ­kollektionen ­måste ju hänga ihop. Samtidigt försöker jag också utmana mig själv och använda mer färger för att få en bredd – jag gillar annars den enkla, skandinaviska stilen med mycket svart, vitt och grått.

Vad som händer efter examen i vår vet hon ännu inte. Katarina ­Lindell är öppen för framtiden.

– Dyker det upp en bra arbetsmöjlighet i London kan jag ­tänka mig att stanna där. London är ju en ­modehuvudstad och miljön är helt annorlunda än i Finland – allt känns möjligt i London. Men annars vill jag gärna flytta lite närmare hem. ­Kanske till Stockholm. Jag skulle gärna jobba i ett lite mindre företag där man får vara mera kreativ.