|

Vasabon Anna jobbar med sociala medier: "Vem som helst kan bli influerare"

Anna Liljekvist kommer ursprungligen från Jakobstad men bor i Vasa. Hon delar mode- och skönhetstips och kroppspositivitet på sociala medier. Zoom
Foto: Sara Storbäck

Anna Liljekvist kommer ursprungligen från Jakobstad men bor i Vasa. Hon delar mode- och skönhetstips och kroppspositivitet på sociala medier.

Vasabon och mikroinflueraren Anna Liljekvist delar modetips och kroppspositivitet i sociala medier. – För mig är det viktigt att alla utseenden representeras.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Att ha sociala medier som ett jobb är en dröm för många unga. Men hur gör man för att tjäna pengar på Instagram? Och hur mycket tid tar det? De frågorna har 25-åriga Anna Liljekvist svar på. Hon har jobbat med sociala medier i snart tre år. 

Influerare är personer som når ut till många följare och kan påverka deras beteenden genom sociala medier.

– Även om bara dina kompisar följer dig har du möjlighet att påverka dem till att köpa, läsa eller göra någonting genom att tipsa på sociala medier, säger Anna. 

Anna Liljekvist har jobbat med sociala medier i tre år. Enligt henne kan vem som helst influera andra via dem.
Foto: Sara Storbäck

Anna Liljekvist har jobbat med sociala medier i tre år. Enligt henne kan vem som helst influera andra via dem.


Annas tips har fokus på mode och skönhet, två områden som ligger henne varmt om hjärtat. Hon vill också uppmärksamma kroppspositivitet.  
Annons

– För mig är det viktigt att förmedla att det är okej att se ut som man gör. Som yngre hade jag gärna velat se någon som ser ut som jag. Men jag upplevde att främst riktigt långa och smala tjejer fick ta plats i tv-rutan. 

 
På sociala medier syns ofta personer som antingen bär de allra minsta klädstorlekarna eller personer med plus size-kläder, alltså extra stora storlekar. 

– För mig är det viktigt att alla utseenden representeras. Därför vill jag dela tips till dem som har klädstorlekar som är någonstans mitt emellan.
 

Anna Liljekvist

  • Är 25 år.
  • Bor med sin sambo i Vasa.
  • Kommer ursprungligen från Jakobstad.
  • Är estenom till utbildningen.
  • Jobbar i en klädbutik i Vasa och med sitt företag i sociala medier.
  • Tränar crossfit på fritiden.
  • På Instagram och Tiktok finns hon under namnet Annaxemilia.
 
Anna har varit aktiv på sociala medier i cirka fem år. Sedan snart tre år tillbaka har hon ett eget företag. Hon når sina följare främst via Instagram. Hon har också en blogg som hon uppdaterar sporadiskt, och ibland gör hon videoklipp på Tiktok.

Anna skulle beskriva sig själv som en mikroinfluerare, alltså någon med förhållandevis få men engagerade följare som delar hennes intressen. 

– Jag satsar mest på Instagram nu eftersom jag gillar att fotografera och redigera bilder. Jag publicerar någonting åtminstone varannan dag. 

Anna Liljekvist använder en app för att planera sitt Instagramflöde i förväg. Bakom varje inlägg ligger ett par timmars arbete.
Foto: Sara Storbäck

Anna Liljekvist använder en app för att planera sitt Instagramflöde i förväg. Bakom varje inlägg ligger ett par timmars arbete.


Bakom varje inlägg på Instagram ligger ett par timmars arbete. 

– Först behöver jag planera innehållet, oavsett om det är bilder på kläder eller en video där jag visar en sminkning. Sedan ska det antingen fotograferas eller filmas. Efter det redigerar jag och hittar på en bildtext. Bara att skriva en bildtext kan ta upp till en halv timme. 

Det bästa Anna ser med att jobba med sociala medier är att få vara kreativ. Det som ibland kan vara utmanande är att lägga upp strategier för att nå ut till så många som möjligt.

– Det känns tråkigt när ett inlägg som jag lagt ner mycket tid på inte får så mycket uppmärksamhet. Man måste ständigt hålla sig uppdaterad om hur man ska göra för att nå ut till följarna. Det kan till exempel handla om vilka tider det lönar sig att publicera inläggen.

Annas tips för jobb med sociala medier

  • Hitta din egen nisch. Gärna någonting du är bra på eller intresserad av.
  • Socialisera med andra som håller på med samma nisch. Gilla och kommentera deras bilder och skicka meddelanden.
  • Publicera ofta.
  • Planera ditt innehåll i förväg och lägg ner mycket tid.
  • Kontakta företag som du vill samarbeta med.
 
Anna är utbildad estenom och jobbar heltid i en klädbutik. Hon tycker att det går bra att arbeta heltid och satsa på sociala medier samtidigt. 

– Med god planering är allting möjligt. 

Den som skulle vilja jobba med sociala medier får vara beredd på att lägga ner mycket tid och att publicera ofta, gärna tre till fem gånger per vecka. Det är viktigt att hitta en egen nisch, menar Anna. 

– Det kan vara någonting du är bra på eller något du skulle kunna prata om i timmar. Kom ihåg att också engagera dig i andras inlägg. Till exempel genom att kommentera och gilla andras inlägg.

Anna Liljekvist tjänar pengar på sociala medier genom att samarbeta med företag och marknadsföra deras produkter och tjänster.
Foto: Sara Storbäck

Anna Liljekvist tjänar pengar på sociala medier genom att samarbeta med företag och marknadsföra deras produkter och tjänster.


Anna tjänar pengar genom att samarbeta med företag och marknadsföra produkter och tjänster i sina sociala konton.

– Våga höra av dig till företag som du skulle vilja samarbeta med. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Då är det bara att gå vidare och fråga nästa företag. Vet ditt eget värde. Ibland vill företag ge ersättning i form av produkter, men ta inte emot produkter som du inte vill ha. Se om du kan få ersättning i form av pengar. Det du gör är ett jobb. 

Artikeln är skriven inom projektet "Ung 2021" som fokuserar på ungas vardag och liv. Inom projektet ordnar vi också en skrivtävling som pågår till oktober.

Skrivtävlingen "Ung 2021"

  • Tävlingskategorier: Unga i åldern 13–16, 17–20 och 21–25 år. Kom ihåg att nämna vilken kategori du deltar i.
  • Tema: Att vara ung 2021.
  • Texttyp: Novell, dikt, essä, debattinlägg, låttext eller annat som är din grej.
  • Tävlingstid: 7 april–10 oktober.
  • Pris: Iphone 11. En vinnare per tävlingskategori plus en som lottas ut bland alla deltagare.
  • Bidrag och frågor skickas till: text@hssmedia.fi.
  • Arrangörer: Vasabladet, Österbottens Tidning, Syd-Österbotten (Sydin), Förlaget, SÖU, Skrivande skola/Svenska modersmålslärarföreningen i Finland, Centret för livslångt lärande, Läsambassadörerna och Unga Scenkompaniet.
 

Visa fler
Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan