Många företag börjar väldigt småskaligt. Vägen ut på den internationella marknaden kan vara lång och nästan oöverkomlig om man är ensam. Ett sådant exempel är Vasaföretaget Moodfood som startade från ett behov som fanns i familjen.
Det gick åt 3,5 kilogram müsli i veckan hemma hos trebarnsfamiljen Turunen när de bestämde sig för att börja tillverka egen – ekologisk och glutenfri. Nu är de ett av företagen som deltagit i Viexpos treåriga exportprojekt för ekologiska livsmedelsföretag. De har bland annat deltagit i mässor i Tyskland och Hongkong. Nu säljs deras produkter i fem affärer i Tyskland och de för diskussioner med både Hongkong och Mellanöstern.
– Vi skulle aldrig ha kunnat göra det själva. Små företag som vårt kan inte ensamt hitta de rätta kontakterna på miljardmarknader som Kina. När vi deltar på gemensamma Finlandsavdelningar på mässor får vi helt andra möjligheter. Vi behöver någon som hjälper oss att öppna dörrar, säger Tuukka Turunen från Moodfood.
Gallina och Jan-Ole Sandås började först odla aronia på sin egen mark i Munsala. Nu har de också tio kontraktsodlare och är uppe i 230 hektar – hittills, men siktar på 300. De hade målet inställt på export från start, i sitt företag Finnish Superberries. De tillverkar saft i eget musteri och torkat bärpulver av bärmassan.
– Vi fick tidigt en kinesisk kund och visste att det fanns ett intresse. Genom exportprojektet har vi kunnat delta i studieresor och mässor som har öppnat nya möjligheter i Danmark och Taiwan. Från att ha haft en kinesisk kund tidigare har vi nu en handfull och flera ben att stå på, säger Jan-Ole Sandås.
Företagandet handlar inte bara om nutid utan också framtid – och att värna om ett arv. Jan-Ole Sandås är den sjunde generationen på jordbruket.
– Vi valde att göra något helt nytt för att våra tre söner också ska kunna fortsätta odla marken i framtiden. Finland är välkänt för sina goda bär, säger Gallina Sandås.
Genom Viexpos exportprojekt har de också fått knyta inhemska kontakter. Matti och Tuuli Kotaja i Vampula, Satakunta, hade en liknande historia som paret Sandås.
– Vi har också en gammal släktgård som vi var tvungna att hitta en framtid för. Vi hoppas att något av våra fem barn ska se framtiden i gården nu när vi helt har riktat om – från spannmål till ätbara rosprodukter, säger Tuuli Kotaja från Finnish Plant.
På gården finns nu 20 kilometer rosenbuskar, som bland annat används för att tillverka sylt av rosornas kronblad och frystorkade rosenblad att använda i matlagning och bakning.
– I Finland finns många smaker som vi inte själva förstår att uppskatta. Ett franskt tv-team kom till oss för att göra en dokumentär om vår rosodling eftersom franska toppkockar gärna använder våra produkter, säger Matti Kotaja.
På bordet står ett mycket konkret samarbete mellan företag i exportprojektet – en burk frystorkade rosenblad som nu finns i Seinäjokiföretaget Spices Chefs sortiment.
– Vi är väldigt i början av vårt exportarbete men vi har dragit nytta av projektet genom att dela kunskap, genomföra marknadsundersökningar och skapa etiketter på olika språk – och genom samarbetet med Finnish Plant. Vi har mycket gemensamt, säger Pramod Jayaprakash.
I exportprojektet deltog också Alavuden öljynpuristamo och Suomisen maito. Projektet inleddes 2021 och avslutas i juni.
– Just nu är Finland vår marknad, men Finland är en väldigt liten marknad. I vårt fall där vi använder oss av värdefulla råvaror leder det till en premiumprodukt som är 30–40 procent dyrare än följande i hyllan. Då är den finländska marknaden väldigt liten, säger Tuukka Turunen.
Exportprojektet finansierades av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.