Koncernens vinst för räkenskapsåret 2017 blev 40,9 miljoner euro, men bolaget tror att det finns rum för tillväxt. I år siktar man på ett bättre resultat än 2017. Under det fjärde kvartalet i fjol (oktober-december) gjorde bolaget en vinst på 13,4 miljoner euro. Året innan var vinsten 10,8 miljoner.

– Omsättningen ökade och vi lyckades förbättra resultatet under såväl fjärde kvartalet som under hela 2017. Tillväxten är ungefär 85 miljoner euro från årets början, och resultaten på alla våra delområden är positiva. En lyckad implementering av en ny strategi har lyckats bra, och vår lönsamhet har förbättrats. Det här är till stor del tack vare prissättning och en långsiktig utveckling, säger vd Juha Gröhn i ett pressmeddelande.

Koncernens omsättning under fjärde kvartalet ökade ordentligt till 374,4 miljoner, då den ett år tidigare var 356,8 miljoner. Omsättningen för fjolåret landar på 1 436,2 miljoner euro, då den 2016 var en aning lägre, 1 351,8 miljoner.

– Utvecklingen på såväl den inhemska som på den baltiska och den ryska marknaden har gått helt enlig målsättningen, men i Skandinavien sackar vi efter, även om omsättningen ökat även där. Det här beror på mycket hård konkurrens, säger Gröhn.

Resultatet per aktie var under fjärde kvartalet 0,33 euro, vilket är en bättre siffra än fjolårets 0,22. Bolagets styrelse föreslår en utdelning om 0,50 euro per aktie. Ett år tidigare var utdelningen 0,46 euro.