”Tubettajat” kallas de på finska.

Det blir begripligt när man inser att man bör ­associera till Youtube, webbplatsen med upp­laddade videoklipp som varit en del av vår virtuella verklighet sedan 2005.

På engelska finns, utöver ”youtubers”, också ­”influencers”. Påverkare.

Det säger inget om via vilken kanal påverkaren verkar, bara att hen påverkar.

Och på svenska?

Youtubare betydde i Youtubes barndom oftast­ den ganska lilla skara som då ägnade sig åt att konsumera videoklipp; en grupp med en gemen­sam hobby. Numera syftar youtubare nästan alltid på dem som lägger upp videoklippen.

Youtube-stjärnorna. Youtube-kändisarna.

För Youtube har skapat askungesaga efter ­askungesaga. I Österbotten är det givna exemplet Sara Maria Forsberg – som satt i en butikskassa i Jakobstad men hade en extraordinär förmåga att imitera främmande språk och roade sig med att ­exponera det via Youtube.

Vips var hon i USA.

I en av deltävlingarna i den svenska Melodi­festivalen 2016 figurerade den yngsta programledaren någonsin. Han var nitton när han till­frågades.

Då hade William Spetz från Umeå varit ett ­begrepp i Youtube-kretsar i flera år. Han började­ lägga upp humorsnuttar i tidiga tonåren. I år är han för andra året i rad på turné genom Sverige­ med föreställningen ”Mormor, jag vet att du är i himlen men har du tid en timme?”, som är en hals­brytande men djupt berörande blandning av ­humor och död.

Alla tidigare eller nuvarande Youtubare har ­inte den mognad den föreställningen utstrålar. Men ­alla har de inflytande, större eller mindre, och i ­vissa fall inte precis oansenliga årsinkomster – ifall de förstår att sälja sitt inflytande till före­tag och ­institutioner som är intresserade av att ­köpa det.

Världens bäst betalda youtubare är svensken­ ­Felix ”Pewdiepie” Kjellberg. Han är numera­ bosatt i Storbritannien och ägnar sig främst åt att ­testa dataspel. Hans inlägg är på engelska, följarna­ ­omkring 47 miljoner – när finska tid­ningen ­Koululainen (Skoleleven) härom året tog fram en lista med de populäraste youtubarna fanns ­Pewdiepie med också där.

Mellan juni 2015 och juni 2016 drog han enligt ­finansmagasinet Forbes in cirka 18 miljoner euro.

I Finland har ”tubettajat” en egen förening och ordnar ett årligen återkommande evenemang i Helsingfors som växt till sig så att det i år måste­ flytta från Hartwallarenan till Helsingfors mäss­center.

På självständighetsbalen i fjol deltog (åtminstone)­ två tubettajat: Maiju Voutilainen, 21 år, Helsingfors, (167 000 följare på Youtube) och Milla Grönman, Björneborg, 22 år (13 700 följare på Youtube).

Voutilainen har använt sin plattform till att skriva öppet om sin depression. Av den anledningen valde Centralförbundet för psykisk hälsa i fjol henne till goodwill-ambassör för förbundet.

Jo, en youtubare kan använda sitt inflytande på olika sätt, antingen till följd av ett medvetet val, ­tillfälligheternas spel eller en kombination av ­bådadera.

Äldre män i staten brukar nu som då harkla­ sig och säga att det är viktigt att unga röster hörs. Men då avses ofta, underförstått, att de unga rösterna­ ska höras inom ramen för det existerande systemet,­ på ett uppifrån kontrollerat sätt. Det ska finnas unga tjänstemän under uppskolning, ­lovande unga politiker satta på tillväxt. Youtubarna­ och andra produkter av den digitala tekniken är något helt annat, spontant och okontrollerat framväxta och dessutom en potentiell ekonomisk maktfaktor.

Hufvudstadsbladets chefredaktör Susanna ­Ilmoni ger i en kolum (HBL 28.2) ett rafflande exempel på hur den makten kan slå ut.

Kylie Jenner, 20-årig amerikansk realitystjärna,­ en av systrarna Kardashian, gillar inte det nya ut­seende fotobaserade appen Snapchat fått. Hon gjorde som landets president, twittrade om det.

Det blev 88 tecken som skakade Wall Street. Snap Chat Incs aktier rasade med 6 procent. Enligt ­affärstidningen Bloomberg betydde det att 1,3 ­miljarder av Snapchats värde gick upp i rök på en enda dag.

Kylie Jenner är en ”influencer” med 25 miljoner följare på Twitter och 124 miljoner på Instagram.

Samma sorts inflytande men i mycket mindre­ finländsk skala har youtubaren Roni Back (egentligen Roni Johan Kristoffer Bäck). Han är 24, bor i huvudstaden men följs av barn och unga i hela landet. ”Säger han att det är nyttigt att äta gröt på morgonen så lagas det gröt i en mugg i mikron i tusentals hem följande morgon.” (Ilmoni-­citat).

Han hör till de finländska ”tubettajat” som lyckats bäst ekonomiskt. Han har samarbetat med Hart­wall och Silja Line och gett Helsinfors sjukvårds­distrikt en handräckning för att öka ungas intresse för vårdutbildning.

Så, ska youtubarna eventuellt rädda vården för de stora finländska årsklasser som måste vårdas av krympande åldersklasser? Som tyvärr kanske ­hellre vill bli ”tubettajat” än vårdare?