Enligt Undervisningssektorns fackorganisation OAJ är den nuvarande läroplikten föråldrad, då alltför många unga saknar både utbildning och jobb. OAJ vill råda bot på problemen med de över 70 000 unga utstötta, speciellt genom att satsa på förskoleundervisning.

– Vi föreslår att förskoleundervisningen förlängs till två år, så att både fem- och sexåringar deltar i undervisningen. Förskoleundervisningen skulle vara en flexibel helhet som beaktar olika barns personliga utveckling, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkanen.

Enligt Luukkanen är barn som mest mottagliga för att lära sig som femåringar och tidigare förskoleundervisning skulle minska skillnader mellan barnen som beror på familjebakgrund.

OAJ nöjer sig ändå inte bara med förlängd förskoleundervisning utan anser att läroplikten ska gälla ändå till nittonårsåldern.

– Femton procent av alla unga slutar utbilda sig efter andra stadiet, men det finns inte längre arbete för lågutbildade på arbetsmarknaden, säger Luukkanen.

OAJ:s modell innebär också mera stöd för undervisningen, totalt skulle satsningen kosta kring 300 miljoner. Samtidigt motiverar organisationen förnyelsen med att marginaliserade unga i dag kostar samhället minst 1,4 miljarder euro.

Andra stadiets studerandeorganisationer Finlands Gymnasistförbund (SLL), Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS och Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU är emot att förlänga läroplikten.

– En mekanisk lösning saknar ambitioner och tar inte itu med de verkliga problemen, säger SLL:s ordförande Alvar Euro.

Enligt Euro sökte nästan alla som avslutade sina studier på andra stadiet till vidare utbildning, så det finns inget behov att tvinga dem till vidare studier. Studerandeorganisationerna anser att det större problemet är de som avbrutit sina studier redan på andra stadiet, därför skulle det vara viktigare att satsa på de studerandes välbefinnande och motivation.

Enligt en PISA-undersökning som genomfördes 2015 upplevde 15 procent av eleverna i Finland utanförskap i sin skolgemenskap. Samtidigt hade Finland jämförelsevis de minst motiverade eleverna.

– Vi är oroade för att ett mekaniskt tvång sänker studiemotivationen. Studentmössan eller yrkesbehörigheten borde vara tecken på inhämtad kunskap och kompetensnivå, inte bara på att man fullföljt närvaroplikten, säger FSS ordförande Bicca Olin.