– Modellen som föreslås är bra och värd att stödas. Vi behöver mångsidigt kunnande inom småbarnspedagogiken och varje yrkesgrupp har sin värdefulla kunskap att bidra med, säger riksdagsledamot Mikaela Nylander (SFP) i partiets pressmeddelande.
Hon anser att regeringen inte utökar antalet studieplatser för barnträdgårdslärare tillräckligt.
– De tusen platser utspridda på flera år som tilldelats universiteten räcker inte till om vi ska tillräckligt antal utbildade barnträdgårdslärare år 2030 då den nya modellen ska förverkligas. Situationen på svenskt håll framför allt i huvudstadsregionen är svår i och med att tillgången på behörig personal är dålig, säger Nylander.
Hon vill därför se att småbarnspedagogiken fortsätter att utvecklas.
– Det stöd många barn behöver uppmärksammas inte i denna lag och bör vara föremål för nästa reform, säger Nylander.
Inrikes
18.4.2018
Nylander: Mångprofessionellt samarbete behövs inom småbarnspedagogiken
Riksdagen debatterade på onsdagen förslaget till ny personaldimensionering inom småbarnpedagogiken. Regeringen föreslår en modell där en tredjedel av personalen ska vara barnträdgårdslärare, en tredjedel socionomer och en tredjedel utbildade barnskötare.