I ministerrådsbyggnaden i Luxemburg pågick tuffa diskussioner under tisdagen när EU-ländernas miljöministrar letade efter enighet.

EU-kommissionen har föreslagit att koldioxidutsläppen från personbilar och lätta nyttofordon ska minskas med 30 procent till år 2030, jämfört med nivån år 2021.

Det är alldeles för lite, anser dock bland andra Sverige, Finland, Storbritannien och flera andra länder i främst västra och norra Europa.

– Från svensk sida är vår analys att den lämpliga nivån är 50 procent, baserat både på vad EU behöver göra och vad vi behöver göra i Sverige, säger miljöminister Karolina Skog (MP) på väg in till mötet.

Samtidigt har hon kollegor som vill gå helt i motsatt riktning.

– Vi motsätter oss starkt målsättningar för bilar och fordon som går utöver ursprungsförslaget om 30 procent. Var försiktiga! manar exempelvis Slovakiens miljöminister Laszlo Sólymos i den offentliga ministerdebatten på mötet.

I flera bilfabrikstäta och klimatförändringsskeptiska länder i Öst- och Centraleuropa är oron stor för såväl arbetstillfällen som för att de mer klimatanpassade bilarna ska bli för dyra.

– Kommissionens förslag är tillräckligt. Om enskilda vill göra mer kan det göras nationellt, säger kollegan Richard Brabec från Tjeckien.

EU och bilutsläppen

  • EU:s miljöministrar möts i Luxemburg under tisdagen för att försöka enas om skärpta mål för koldioxidutsläpp från nya personbilar och lätta skåp- och lastbilar.
  • EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen jämfört med 2021 års nivå ska minskas med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030.
  • EU-parlamentet har i sin tur redan röstat igenom en hårdare linje där man vill se 20 procents minskning 2025 och 40 procent år 2030.
  • I förslaget ingår även målsättningar om hur stor del av marknaden som inom tidsperioden ska bestå av noll- och lågutsläppsfordon. Dessutom vill man ge olika former av incitament för tillverkning av lättare fordon.
  • Om ministrarna kan enas under tisdagen inleds kompromissförhandlingar med EU-parlamentet. (TT)


På de försiktigas sida står även Tyskland. EU:s nuvarande ordförandeland Österrike har i sin tur föreslagit en kompromiss om att minska ned med 35 procent till år 2030.

Karolina Skog är inte orolig för att bilindustrin ska ta stryk av att det eventuellt blir hårdare kraven än så.

– Jag har aldrig hört talas om något exempel där man i efterhand har sagt att det var dåligt att politikerna gick samman och var tydliga och satte ambitiösa mål för den här utvecklingen. Ofta visar det sig att det går lättare och kostar mindre pengar än man trodde, säger Skog.

Hennes kollega från Luxemburg, Claude Turmes, skräder i sin tur inte orden mot bilindustrin när han dömer ut motståndet mot kraftigt ökade ambitioner.

– Det har fuskats för mycket, alldeles för länge. Vi har en lobby som i 25 år nu inte velat röra sig en centimeter. 35 procent är fullständigt oacceptabelt, fnyser Turmes i Luxemburg.