– Botnia Insider fokuserar på regionens näringsliv, på företagen, på organisationerna och på människorna som driver samhället framåt, säger Peter Stolpe, chefredaktör för Botnia Insider, i ett pressmeddelande. 

Det är Vaasa Insider som ligger bakom satsningen, ett bolag och ett nätverk som driver ekonomisajten Vaasa Insider.

Vaasa Insider lanserades i april i fjol och uppges ha fått en bra start. 

– Vi växer och fortsätter köra hårt både på Vaasa Insider och med det nya affärsmagasinet, säger Johanna Haveri, nyhetschef på både Botnia Insider och Vaasa Insider. 

Magasinet blir annonsfinansierat och gratis för läsarna. Det delas ut med posten till såväl hushåll som företag. Det första magasinet utkommer i slutet av januari.

Det nya magasinet blir mycket selektivt när det gäller annonsörerna. Maximalt fem högkvalitativa företag och organisationer får vara med per nummer.

"Det här är ingen reklamblaska, för oss är det viktigt att annonserna också ger mervärde."

Peter Stolpe

chefredaktör för Botnia Insider

 

– Det här är ingen reklamblaska, för oss är det viktigt att annonserna också ger mervärde, säger Stolpe.

Enligt Stolpe är det ett medvetet val att tillåta ett visst antal annonsörer per tidning. 

– Det beror på vad man är ute efter, vår avsikt är inte att bli rika på det här, vi vill bara göra något som kan föra näringslivet framåt, säger Stolpe.

Magasinets upplaga blir större än 70 000 exemplar. Det delas ut på ett område som sträcker sig från Jakobstad i norr till Kristinestad i söder.