Samlingspartiet har använt kring 45 000 euro för annonser på Facebook, rapporterar Svenska yle. Socialdemokraterna har satsat nästan lika mycket, kring 40 000 euro, och på en tredje plats kommer Svenska folkpartiet (SFP) som har lagt ut kring 15 000 euro.

Statsvetaren Kim Strandberg är överraskad över att SFP har använt mer pengar på Facebookannonser än Centern, som har använt kring 10 000 euro. Enligt Strandberg tyder det på att Centern kanske inte prioriterar EU-valet.

– De håller kanske låg profil, givet resultatet i riksdagsvalet. Men det är förvånande eftersom de gamla tre stora partierna – Samlingspartiet, Socialdemokraterna och Centern – brukar satsa mest, säger Strandberg till Svenska yle.

Jämförelsen gjordes med hjälp av Facebooks annonsbibliotek genom att slå ihop de summor som partiorganisationer och kandidater har lagt på annonsering mellan 22 april och 21 maj. Annonser för under 100 euro syns inte i biblioteket.

Inget av partierna kommer ändå i närheten av Europaparlamentet, som har lagt ut kring 90 000 euro på annonser i Finland de senaste 30 dagarna, enligt annonsbiblioteket. Parlamentet har gjort en kampanj för att öka valdeltagandet.

Partiernas Facebookannonser

  • Samlingspartiet 45 000 euro
  • Socialdemokraterna 39 000 euro
  • Svenska folkpartiet 15 000 euro
  • Centern 10 000 euro
  • De gröna 7 000 euro
  • Vänsterförbundet 6 000 euro
  • Sannfinländarna 6 000 euro
  • Kristdemokraterna 2 000 euro
  • Källa: Svenska Yle har sammanställt utgifterna utifrån Facebooks annonsbibliotek mellan 22 april och 21 maj.