|

Inför köpfesten – Expert: Vi jagar en upplevelse när vi konsumerar

Anu Norrgrann är forskardoktor i marknadsföring på Svenska handelshögskolan i Vasa. Hon säger att det märks att många blir allt mer miljömedvetna. Zoom

Anu Norrgrann är forskardoktor i marknadsföring på Svenska handelshögskolan i Vasa. Hon säger att det märks att många blir allt mer miljömedvetna.

Vi tänker allt mer på miljön, men faller lätt offer för billiga erbjudanden. Spänningen vi får genom att fynda kan vi också få genom att låta bli att köpa, säger konsumentexperten Anu Norrgrann.

Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

På fredag är det åter dags för butikerna att locka kunder med billiga erbjudanden. I år ordnas rean Black Friday samtidigt som Köp inget-dagen.

Det är ett intressant sammanträffande, säger Anu Norrgrann, forskardoktor i marknadsföring på Hanken i Vasa.

– Man stimuleras att köpa, men uppmanas också till eftertanke kring hållbarhet.

"Kampanjer ska användas med eftertanke och ske tillräckligt sällan. De ska handla om att till exempel slumpa bort ett överskottslager så att det inte förvandlas till avfall."
Anu Norrgrann
Forskardoktor i marknadsföring på Hanken

Black Friday är USA:s största readag. De senaste åren har köpfesten vuxit sig stark även i Finland. För företagen är det förstås en bra dag.
Annons

Men även om dagen uppmuntrar till konsumtion är det viktigt att försäljningen sker på en hållbar grund, säger Norrgrann.

– Kampanjer ska användas med eftertanke och ske tillräckligt sällan. De ska handla om att till exempel slumpa bort ett överskottslager så att det inte förvandlas till avfall.

Kampanjerna är samtidigt ett sätt för företagen att få fart på kommersen under en tidpunkt när försäljningen annars inte går så bra. Men om kampanjerna bara avlöser varandra kan kunderna känna sig lurade.

En del företag har blivit bötfällda just för att de ägnat sig åt oetisk marknadsföring och sålt en vara till nedsatt pris trots att det egentligen är ett normalpris.

Det går också att känna tillfredsställelse över att inte konsumera, säger Anu Norrgrann.
Foto: Sofia Nygård

Det går också att känna tillfredsställelse över att inte konsumera, säger Anu Norrgrann.


Mindre butiker kan känna sig pressade att vara med i kampanjen för att alla andra är det. De tvingas då ge avkall på sin lönsamhet.

– Men som butiksinnehavare måste man också påminna kunderna om att man finns. Kampanjen kan då vara ett bra tema att utgå från.

En del företag har helt tagit avstånd från dylika köpfester. Inhemska klädföretaget Makia stängde sin nätbutik under Black Friday förra året.

– Det är en intressant motreaktion som väcker uppmärksamhet. I längden kan det ge dem ännu mer inkomster.

"I vårt välfärdssamhälle är det förhållandevis lätt att köpa det vi behöver. När saker är lättillgängliga blir det inte lika spännande att konsumera. Då söker vi i stället spänningen genom att fynda och få känna att vi gjorde ett bra kap."

För konsumenterna är Black Friday ett bra tillfälle att köpa en vara som de ändå tänkt skaffa, men till ett billigare pris. Ändå är det oftast själva köpupplevelsen vi konsumerar, säger Norrgrann. Hon liknar den vid en ritual.

– I vårt välfärdssamhälle är det förhållandevis lätt att köpa det vi behöver. När saker är lättillgängliga blir det inte lika spännande att konsumera. Då söker vi i stället spänningen genom att fynda och få känna att vi gjorde ett bra kap.

Samma spänning kan vi få om vi hittar ett bra loppisfynd. Men vi kan också känna tillfredsställelse när vi inte köper något alls, säger Anu Norrgrann.

– Konsumtionsmotståndet blir allt mer accepterat. Tillfredsställelsen kan därför lika bra komma från det faktum att man inte har köpt något på ett visst antal dagar eller att man återanvänder en gammal klänning till festen.

"Vi tampas med paradoxer och inre konflikter. Fast vi skulle vilja köpa inhemska produkter handlar vi ändå på H&M. Men attityden går ändå mot en mer hållbar riktning."

Trenden i samhället är att konsumenterna ifrågasätter allt mer. Men trots att vi tänker mer på miljön beter vi oss inte alltid därefter.

– Vi tampas med paradoxer och inre konflikter. Fast vi skulle vilja köpa inhemska produkter handlar vi ändå på H&M. Men attityden går ändå mot en mer hållbar riktning.

Black Friday lockar till sig kunderna

  • Black Friday är USA:s största shopping- och readag som firas dagen efter Thanksgiving. Tre dagar senare ordnas Cyber Monday. Köpfesterna markerar starten för julhandeln.
  • Black Friday spred sig till Norden för några år sedan och har därefter vuxit kraftigt.
  • Ett flertal motrörelser, som Köp inget-dagen, har bildats i protest mot konsumtionen under Black Friday. I Sverige startade kampanjen White Monday i fjol, när flera stora företag inom cirkulär ekonomi gick ihop och erbjöd rabatt på hållbara tjänster måndagen innan Black Friday.
  • I år infaller Black Friday och Köp inget-dagen samtidigt, den 23 november.
 

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan