|

VBL försöker bryta sig ut

Det gäller att läsa ledtrådarna noga för att lyckas ta sig ut innan tiden är slut. Robin Bäckström är hjärnan bakom Makeitout i Vasa.
Lyckas Vasabladet hitta nyckeln innan tiden går ut?
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Vi befinner oss i det medeltida Österbotten – inlåsta i ett litet rum. Vi vet att nyckeln till låset finns någonstans i rummet, men vi vet inte var. Vi kämpar både mot klockan och mot österbottniska pirater.

På 60 minuter ska vi lyckas hitta och klura ut ledtrådarna som leder oss till nyckeln.

I ett annat rum sitter Robin Bäckström och följer vårt problemlösande via en datorskärm. När vi kör fast kan vi trycka på en röd knapp och Bäckström ger oss en ledtråd som hjälper oss vidare.

Det är Bäckström som är hjärnan bakom Makeitout. Bäckström har sedan tidigare ett eget företag och registrerade varumärket Makeitout i våras. Han slog upp dörrarna i augusti och sedan dess har han haft fullt upp.

– Det är kul med det stora intresset! Men det är mer jobb än jag hade räknat med, säger han.

Makeitout är något Bäckström har vid sidan av sitt heltidsjobb. Liknande koncept finns på andra orter och när Bäckström testade ett sådant var han fast.

– Jag tyckte det var riktigt kul.

Han tog sedan sina vänner och sin familj till hjälp för brainstorming kring hur hans rum kunde se ut.

– Jag hade en tydlig idé om storyn jag ville använda och har plockat in problem som passar in, säger han.

Upplevelsen är en engångsgrej och det finns ingen poäng att återvända för att lösa samma ledtrådar på nytt. Men Bäckström har färdigställt ett till rum, "Reaktorn", för de som vill sätta sin problemlösningsförmåga på prov igen.

Hur gick det för VBL?

Tillbaka till Vasabladets utbytningsförsök. Vi försökte men gick bet. Vi hittade inte nyckeln till rummets lås. Piraterna tog oss.

Men aldrig tidigare har det varit så roligt att misslyckas.

Vi har valt att utelämna sådana detaljer som kan hjälpa – eller stjälpa – andras utbrytningsförsök. Därför berättar vi inte mer om vad som händer inne i rummet.

Programmerare först ut

  • Real life room escape kallas konceptet som är en äventyrslek där en grupp människor låses in i ett rum för att med hjälp av ledtrådar ta sig ut inom utsatt tid.
  • Inspirationen kommer från "escape the room"-videospel, brädspel och filmer.
  • Först ut med livespel var några programmerare i Silicon Valley, Kalifornien, 2006.
  • 2015 har konceptet spridit sig över hela världen.
  • Det registrerade varumärket Real life room escape har verksamhet runtom i världen. De ska också öppna i Vasa, i början av 2016.
Kommentarer
|

1 200 fuskare avstängda i "Fortnite"-VM

Nyhetsbild
Många försökte fuska under den fösta kvalveckan till "Fortnite"-VM. Pressbild. Foto: Epic Games/TT
Fuskare har blivit avstängda och förlorat prispengar.
Bästa läsare
För att fortsätta läsa behöver du ha en prenumeration och vara inloggad.
1 månad för 1€
Lokala nyheter när du vill, var du vill.
Ja tack!
Prenumerera

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan